BASIN DUYURUSU
CENEVRE/NEW YORK, 22 Şubat 2022
Yeni bir WHO/UNICEF raporunda, çalışmaya katılan ebeveynlerin ve hamile
kadınların yarısından fazlası (yüzde 51), bebek besleme uygulamalarına ilişkin
uluslararası standartları ihlal eden formül süt (mama) şirketlerinin
pazarlamasıyla hedef alındıklarını söylüyor.
Formül sütün pazarlanmasının bebek beslenmesi konusundaki kararlarımızı
nasıl etkilediği başlıklı rapor, sekiz ülkedeki ebeveynler, hamile kadınlar ve
sağlık çalışanları ile yapılan görüşmelere dayanmaktadır. Şu anda 55 milyar ABD
Doları değerindeki şaşırtıcı bir değere sahip formül süt endüstrisi tarafından
ebeveynlerin bebek besleme kararlarını etkilemek için kullanılan sistematik ve
etik olmayan pazarlama stratejilerini ortaya çıkarıyor.
Rapor, endüstri pazarlama tekniklerinin düzensiz ve istilacı çevrimiçi
hedefleme; sponsorlu tavsiye ağları ve yardım hatları; promosyonlar ve ücretsiz
hediyeler; ve sağlık çalışanları arasında eğitim ve tavsiyeleri etkileyecek
uygulamaları içerdiğini ortaya koyuyor. Ebeveynlerin ve sağlık çalışanlarının
aldığı bu mesajlar genellikle yanıltıcıdır, bilimsel olarak doğrulanmamıştır ve
anneleri bu saldırganlıktan korumak ve
aynı zamanda bebek maması endüstrisini agresif pazarlama uygulamalarından
uzaklaştırmak amacıyla 1981'de Dünya Sağlık Asamblesi tarafından kabul edilen
önemli bir halk sağlığı anlaşması olan Uluslararası
Anne Sütü Muadillerinin Pazarlamasına İlişkin Kod (Mama Kodu) ihlal
etmektedir.
DSÖ Genel Direktörü Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, “Bu rapor, formül süt
pazarlamasının kabul edilemez derecede yaygın, yanıltıcı ve agresif olmaya
devam ettiğini çok açık bir şekilde gösteriyor. Çocukların sağlığını korumak
için sömürücü pazarlamaya ilişkin düzenlemeler acilen kabul edilmeli ve
uygulanmalıdır.” dedi.
Bangladeş, Çin, Meksika, Fas, Nijerya, Güney Afrika, Birleşik Krallık ve
Vietnam'daki şehirlerde 8.500 ebeveyn ve hamile kadın ve 300 sağlık çalışanı
ile yapılan ankete göre; Birleşik Krallık'ta ankete katılan kadınların yüzde
84'ü, Vietnam'da ankete katılan kadınların yüzde 92'si ve Çin'de ankete katılan
kadınların yüzde 97'si, formül beslemeyi seçme olasılıklarını artıracak düzeyde
formül süt pazarlamasına maruz kalmaktadır.
UNICEF İcra Direktörü Catherine Russell, “Mamayla beslemeyle ilgili yanlış
ve yanıltıcı mesajlar, bebekler ve anneler için en iyisi olduğunu bildiğimiz
emzirmenin önündeki önemli bir engeldir” dedi. “Kadınların etik olmayan
pazarlama uygulamalarından korunmalarını ve ailelerini büyütmek için ihtiyaç
duydukları bilgi ve desteğe erişmelerini sağlamak için emzirme konusunda sağlam
politikalara, mevzuata ve yatırımlara ihtiyacımız var.”
Ankete dahil edilen tüm ülkelerde kadınlar, yalnızca emzirme konusunda
güçlü bir istek dile getirdiler (bu oran Fas'taki kadınların yüzde 49'u ile
Bangladeş'teki yüzde 98'i arasında değişmektedir). Yine de rapor, yanıltıcı
pazarlama mesajlarının sürekli akışının emzirme ve anne sütü ile ilgili mitleri
nasıl güçlendirdiğini ve kadınların başarılı bir şekilde emzirme yeteneklerine
olan güvenini baltaladığını ayrıntılarıyla anlatıyor. Bu mitler arasında, doğumdan sonraki ilk günlerde mamanın
gerekliliği, anne sütünün bebek beslenmesinde yetersiz kalması, özel bebek
maması bileşenlerinin çocuk gelişimini veya bağışıklığını iyileştirdiği,
mamanın bebekleri daha uzun süre tok tuttuğu algısı ve anne sütünün kalitesinin
zamanla azalması gibi.
Doğumun ilk bir saatinde emzirme başlamak ve ardından altı ay boyunca
sadece anne sütüyle besleme ve iki yıl veya daha fazla süreye kadar emzirmeye
devam etme, israf ve obezite de dahil olmak üzere çocuklara her türlü yetersiz
beslenmeye karşı güçlü bir savunma hattı kurar. Emzirme aynı zamanda bebeklerin
ilk aşısı olarak da işlev görür ve onları birçok yaygın çocukluk hastalığına
karşı korur. Ayrıca kadınların gelecekteki diyabet, obezite ve bazı kanser
türleri riskini de azaltır. Ancak dünya genelinde 6 aylıktan küçük bebeklerin yalnızca yüzde 44'ü sadece anne sütüyle
besleniyor. Küresel emzirme oranları son yirmi yılda çok az artarken,
formül süt satışları aşağı yukarı aynı zamanda iki katından fazla arttı.
Rapor, endişe verici bir şekilde, bebek besleme endüstrisinin tüm
ülkelerdeki çok sayıda sağlık çalışanına promosyon hediyeleri, ücretsiz
numuneler, araştırma finansmanı, ücretli toplantılar, etkinlikler ve
konferanslar ve hatta satışlardan komisyonlar aracılığıyla ebeveynlerin
beslenme seçimlerini doğrudan etkileyecek tavsiyelerini şekillendirmek üzere
yaklaştığını belirtiyor. Ankete katılan kadınların üçte birinden fazlası, bir
sağlık çalışanının kendilerine belirli bir formül markası önerdiğini söyledi.
Bu zorlukların üstesinden gelmek için DSÖ, UNICEF ve ortakları hükümetleri,
sağlık çalışanlarını ve bebek maması endüstrisini sömürücü formül süt
pazarlamasını sona erdirmeye ve Mama
Kodu gerekliliklerini tam olarak uygulamaya ve bunlara uymaya
çağırmaktadır. Bunlar:
Formül
süt endüstrisi tarafından yapılan beslenme ve sağlık iddialarını yasaklamak da
dahil olmak üzere, formül sütün tanıtımını önlemek için Uluslararası Koda uygun
yasaları çıkarmak, izlemek ve uygulamak.
Uluslararası
standartlara uygun olarak yeterli ücretli ebeveyn izni dahil olmak üzere
emzirmeyi destekleyecek politika ve programlara yatırım yapmak ve yüksek
kalitede emzirme desteği sağlamak.
Endüstrinin,
Koda ve müteakip Dünya Sağlık Asamblesi kararlarına küresel çapta tam olarak
uymayı kamuoyu önünde taahhüt etmesini talep etmek.
Sağlık
çalışanlarının, bebek ve küçük çocuklara yönelik gıdaları burs, ödül, bağış,
toplantı veya etkinlikler için pazarlayan şirketlerden sponsorluk kabul
etmesini yasaklamak.
Araştırma hakkında
Bu 'türünün ilk' sistematik ve bölgeler arası araştırma, DSÖ tarafından
Bangladeş, Meksika, Fas, Nijerya, Güney Afrika, Birleşik Krallık ve Vietnam'da
ve Çin'de UNICEF tarafından M&C Saatchi bünyesindeki uzman araştırma bölümü
yapılmıştır.
Formül süt pazarlamasının hacmini ve dinamiklerini değerlendirmek ve
çeşitli reklam, haberci, içerik ve dağıtım biçimlerinin haritasını çıkarmak
için her ülkede kapsamlı bir analiz yapıldı. Araştırma etiği onayları her
ülkedeki ilgili etik kurul tarafından verilmiştir. Araştırma, ebeveynler,
sağlık çalışanları ve odak gruplarıyla yapılan görüşmelerin yanı sıra, Çin'deki
pazarlama yöneticileriyle yapılan ve gelişmekte olan kilit bir pazardaki formül
süt şirketlerinin gelişen taktikleri hakkında fikir veren bir dizi
derinlemesine görüşmeyi içeriyordu.
Formül süt ve tütün, bu örnekte, Uluslararası Anne Sütü Muadillerini
Pazarlama Kodu aracılığıyla, pazarlamayı yasaklayan uluslararası tavsiyelerin
bulunduğu yegane iki üründür.
Bill & Melinda Gates Vakfı, araştırmayı desteklemek için fon sağlamıştır.
UNICEF BASIN BİLDİRİSİ
Anne Sütü İkame
Ürünleri pazarlamasının bebek besleme
kararları ve uygulamaları üzerindeki etkisinin incelenmesi: UNICEF ve WHO
tarafından yaptırılan çok ülkeli çalışma, 2022
Bu inceleme formül sütün pazarlanmasının bebek besleme konusundaki
kararlarımızı nasıl etkilediği, kadınların ve sağlık profesyonellerinin formül
süt pazarlaması deneyimlerini sistematik olarak incelemektedir. Türünün şimdiye
kadarki en büyük çalışması olan bu çalışmada, sekiz ülkede 8.500'den fazla
hamile kadın ve küçük çocuk annesi (0-18 aylık) ve 300'den fazla sağlık
uzmanıyla yapılan anketler yapılmıştır.
DSÖ ve UNICEF tarafından görevlendirilen çalışma, ticari pazarlama ve
davranış değişikliği uzmanlığına sahip uzman bir araştırma ekibi tarafından
Ağustos 2019 ile Nisan 2021 arasında üstlenildi ve sekiz ülkede (Bangladeş,
Çin, Meksika, Fas, Nijerya, Güney Afrika, Büyük Britanya, Kuzey İrlanda ve
Vietnam gerçekleştirildi. Rapor, formül süt endüstrisi tarafından kullanılan agresif
pazarlama uygulamalarını ortaya koymakta ve ailelerin bebeklerini ve küçük
çocuklarını nasıl besleyecekleri konusundaki kararları üzerindeki etkileri
vurgulamaktadır.
RAPORUN TAMAMI için: Examining the impact of Breast-milk Substitutes (BMS)
marketing on infant feeding decisions and practices: Multi-country study
commissioned by UNICEF and WHO, 2022
https://www.unicef.org/documents/impact-bms-marketing |