Uluslararası Bilimde Kadın ve Kız Çocukları Günü,
11 Şubat
2021 Teması: COVİD-19 ile Mücadelenin Ön Saflarında
Kadın Bilim İnsanları
COVİD-19
salgını, kadın araştırmacıların pandemi ile mücadelenin farklı aşamalarında,
virüs hakkındaki bilgiyi ilerletmekten, test için teknikler geliştirmeye ve son
evrede virüse karşı aşı oluşturmaya kadar kritik rolünü açıkça göstermiştir.
Aynı zamanda,
Covid-19 salgını kariyerlerinde daha yeni başlamış kadınlar başta olmak üzere
kadın bilim insanlarının üzerinde çok olumsuz bir etkisi de oldu. Bu nedenle,
bilimdeki mevcut toplumsal cinsiyet farkının genişlemesine katkıda bulunulmuş
ve bilimde kadın ve kızları desteklemek için yeni politikalar, girişimler ve
mekanizmalar tarafından ele alınması gereken bilimsel sistemdeki toplumsal
cinsiyet eşitsizlikleri ortaya çıkarılmıştır.
Bu çerçevede, bu
yılki kutlamada “COVİD-19 ile mücadelenin ön saflarında yer alan kadın bilim
insanları” temasına vurgu yapılacak ve dünyanın farklı bölgelerinden pandemi
ile ilgili alanlarda çalışan uzmanlar bir araya getirilecek.
2021 ana
etkinliği çevrimiçi olarak gerçekleşecek. Tartışmaların eşzamanlı çevirisi
İngilizce ve Fransızca olarak sağlanacaktır.
11 Şubat
2021'de, 6. Uluslararası bilimde kadın ve kız çocukları günü Meclisi, Birleşmiş
Milletler Genel merkezinde düzenlenecek. 2030 Kalkınma Gündemine ve onun 17
Küresel Hedefine ulaşmada ilerlemeyi hızlandırmak için büyük bir ivme ve
ilgiyle, 6. Uluslararası Bilimde Kadın ve Kız Çocukları Günü Meclisi'nin teması
“Sınırların Ötesinde: Toplum için Bilimde Eşitlik” olacak ve özellikle
sürdürülebilir kalkınma programlarını geliştirmek için bilim, teknoloji ve
inovasyondaki sosyal yönlerin ve kültürel boyutlarının değeri ele alınacak.
Bilim ve
cinsiyet eşitliği, 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Gündemi de dahil olmak üzere,
uluslararası kabul görmüş kalkınma hedeflerine ulaşmak için hayati öneme
sahiptir. Son 15 yılda küresel topluluk, kadınlara ve kızlara bilime ilham
vermek ve onları dahil etmek için çok çaba sarf etmiştir. Yine de kadınlar ve
kız çocukları bilime tam anlamıyla katılmaktan dışlanmaya devam ediyor.
Şu anda, dünya
çapındaki kadın araştırmacıların yüzdesi 30'dur. UNESCO verilerine (2014 -
2016) göre, tüm kız öğrencilerin yalnızca yaklaşık yüzde 30'u yüksek öğretimde
bilimle ile ilgili alanları seçmektedir. Küresel olarak, kız öğrencilerin bilgi
iletişim teknolojileri(yüzde 3), doğa bilimleri, matematik ve istatistik (yüzde
5) ve mühendislik, imalat ve inşaat (yüzde 8) alanlarına kaydı özellikle
düşüktür.
Uzun süredir
devam eden önyargılar ve cinsiyet stereotipleri, kız çocuklarını ve kadınları
bilimle ilgili alanlardan uzaklaştırıyor. Gerçek dünyada olduğu gibi, ekrandaki
dünya da benzer önyargıları yansıtıyor- Geena Davis Enstitüsü'nün 2015 yılı
Sınır Tanımayan Cinsiyet Önyargısı araştırması, tanımlanabilir bir Fen
bilimleri ve teknoloji işi olan ekrandaki karakterlerin yalnızca yüzde 12'sinin
kadın olduğunu gösterdi.
Birleşmiş
Milletler Genel Kurulu, kadınlar ve kız çocukları için bilime tam ve eşit
erişim ve katılım sağlamak ve cinsiyet eşitliğini ve kadın ve kız çocuklarının
güçlendirilmesini daha da güçlendirmek için 11 Şubat'ı Uluslararası bilimde
kadın ve kız çocukları Günü olarak ilan eden a/RES/70/212 kararını kabul etti.
https://www.un.org/en/observances/women-and-girls-in-science-day |